D´aquest mapa del traçat de l´AVE es poden treure algunes constatacions.
La primera és la tendència a l´esquema radial del segle XIX car solament es prefigura un traçat en xarxa en les previsions per l´any 2020.
La segona constatació que no es desprèn directament del mapa però s’hi reflexa, és que, contràriament al que va succeir fa 150 anys al naixement del ferrocarril, l´AVE va començar la seva trajectòria, contra tota lògica econòmica, pel sud i no pel nord.
Aquesta decisió política era discutible. Ara bé, en una cosa tenia raó Felipe González: si s´hagués començat pel nord, la velocitat d´extensió cap al sud no hagués estat la mateixa que la que hi ha hagut cap al nord; i si França hagués fet arribar el seu TGV a la frontera, l´acceleració encara hagués estat més evident.
El buit però, més clamorós i el menys admissible, i en contra de tota lògica econòmica sense cap mena d’excusa en aquest cas -i aquesta és la tercera constatació que es pot treure- continua sent l’absència de l´eix mediterrani.