José Antonio Millan, un expert en cultura digital -aquest és el títol que apareix sota el seu nom en un article a El País- denuncia els avatars del pobre consumidor que ha d´afrontar la seva relació amb bancs, companyies elèctriques, telefòniques o proveïdores d´Internet, a través del telèfon.
Es queixa amb raó del penós que és per l´usuari, desprès de sortejar tota una sèrie de menús xifrats, arribar a connectar amb un ser humà i descobrir que la seva capacitat d´acció és realment escassa, perquè les empreses “estan substituint personal de alta qualificació i pròxim al client per un altre de menor formació, localitzat en indrets més econòmics i recolzat en manuals de procediments”.
Ah! I no intentes demanar parlar amb un superior o algú que realment sàpiga del tema perquè no ho aconseguiràs. Ni desplaçant-te com ho vaig fer jo, a la seu de Telefònica de Barcelona, un enorme edifici de l´avinguda de Roma on no vaig poder passar de la porta. A totes les meves preguntes, la responsable de seguretat només tenia una resposta: adrecis al 1004!
A l´article esmentat, desprès d´enumerar tota una sèries de fets que tots hem patit, l´autor acaba concloent: “Sí, podríem dedicar la nostra vida a denunciar cada un d´aquests abusos o infraccions, però molts creiem que els poders públics haurien de protegir efectivament els seus ciutadans d´aquestes constants, desgastadores y abusives pràctiques”.
Estem totalment d´acord. Tanmateix com més val riure que plorar, acabem amb una nota humorística i molt reveladora de que això de que la sacrosanta “competència” tot ho solucionaria és una altra de les moltes fal·làcies amb les que ens han volgut fer combregar. He patit els canvis tècnics del proveïdor d´Internet ONO durant mesos. Al final excedit justament per la manca d´explicacions del que estava passant, he acabat per donar-me’n de baixa. Just passat a Telefònica, em trobo amb el meu veí d´escala que em pregunta:
– Tu, quin proveïdor d´Internet tens?
– Fins ahir tenia ONO, per què?
– Perquè estic, fins al monyo de Telefònica, i vull canviar!