Pròleg de Raimon Obiols
Àngel Castanyer, entre dos passos de frontera
Una nit sense lluna de l’agost de 1947, Àngel Castanyer va creuar a peu, clandestinament, amb la mare i altres famílies, la frontera cap a l’exili de França.
Aquesta frontera, Castanyer la tornà a creuar, de retorn cap a casa, un dia de finals d’octubre de 1977, en l’avió que portava a Catalunya el vell President de
Giuseppe Tomasi di Lampedusa, el cèlebre autor del Gattopardo, escrigué, en el seu llibre de records d’infància, que “escriure a una certa edat les memòries hauria de ser un deure imposat per una llei de l’Estat: el material que s’hauria acumulat després de tres o quatre generacions tindria un valor inestimable“.
En el nostre país, amb una tradició memorialista tan escadussera, tan aleatòria i migrada, aquesta sarcàstica llei lampedusiana per convertir en obligatòria l’escriptura dels records de cadascú no ens hauria anat pas malament.
En tot cas, Àngel Castanyer no l’ha necessitada, aquesta llei del testimoni obligatori dels records: per lliure i pròpia voluntat, en un moment donat de la seva vida, ha sentit la necessitat de posar negre sobre blanc el relat d’un llarg fragment de la seva trajectòria, per contar als altres (i deixar al judici de les generacions que vindran) tot allò que ha vist, ha conegut i ha fet.
Castanyer ha volgut fer-ho per deixar constància d’un món i d’unes circumstàncies que són ja part del passat, del nostre passat, però que no han de ser oblidats, que no poden ser oblidats. I amb això ens ha deixat, no sols un llibre bellament escrit, amb restitucions curioses i fidels d’ambients, fets i circumstàncies que ja han desaparegut, sinó també un llibre de ben útils reflexions, que expressen una filosofia ben construïda de la vida i de la política.
Ha estat una sort pels futurs lectors. No sols perquè els colors dels seus records (per usar una imatge de Lluís Llach) ens són transmesos en aquest llibre d’una manera viva i efectiva, sinó perquè la peripècia dels trenta anys de la seva vida, que ens narra Castanyer, és una història interessant, que s’entrellaça amb algunes de les circumstàncies i contradiccions més significatives de l’exili català de la època i dels processos ciutadans que dugueren al restabliment de la democràcia i de
Quan Castanyer infant s’exilia a França amb la seva família, deixa enrere un país d’uniformes i sotanes, de repressió i cartilles de racionament: el Foios natal, que retrata d’una manera vívida i minuciosa. Un poble que, malgrat la tragèdia de la guerra civil (o “incivil“, com ens recorda l’autor), per damunt de la desfeta i les penúries, és un poble alegre i vital per la quitxalla, amb les seves festes, els seus petits o grans plaers.
El pare de Castanyer s’embarcà cap a l’exili en el darrer vaixell, ple de gom a gom de refugiats, que sortí del port d’aquell Alacant assetjat per les tropes franquistes que de manera tan impressionant ha deixat retratat Max Aub, en el seu cicle novel·lístic de la guerra civil. D’aquell port, en el que una multitud de vençuts esperava la darrera oportunitat de l’exili, i on se sentia intermitentment, en el transcurs de les llargues hores de l’espera, el tret de pistola dels suïcides, l’Angelí Castanyer pare, dirigent del valencianisme d’esquerra, passà a Algèria i d’allí a França. Fou allí, vuit anys després, on la família pogué reunir-se de nou.
El retrobament del pare i dels seus amics, els vençuts, junt amb l’aire nou d’un país lliure on no mancaren les expressions de la solidaritat, van marcar l’inici i el desenvolupament d’una educació sentimental i política a la que Castanyer s’ha mantingut fidel, amb una total discreció i amb una constància intransigent. El títol del llibre ens ho recorda: fou una educació recolzada en els valors dels vençuts, en les lliçons vives del món de l’exili, amb el seu clarobscur de generositat i de divergències, de moments d’esperança i de desesperació.
Castanyer no mitifica els seus “soldats de Salamina“: simplement ens assenyala allò que és evident. Ens diu que en aquell món hi havia una extraordinària generositat, exemples impressionants de despullament altruista, de solidaritat, d’abnegació.
Trobareu en aquest llibre el testimoni, només desdibuixat per la modèstia, d’una trajectòria de ciutadania activa que és la conseqüència lògica d’aquella educació en els “valors dels vençuts“: un conjunt d’accions dutes a terme col·lectivament per catalans i catalanes de distintes generacions i experiències que compartiren llargs anys d’exili, sempre, ens diu l’autor, “amb el valor afegit de l’entusiasme i l’abnegació“.
És així com vaig tenir la sort de conèixer Castanyer. Fou a Paris, a començaments dels anys setanta. Em sembla recordar que vaig parlar amb ell per primera vegada en una manifestació del Primer de Maig, en una tarda lluminosa de primavera, en la que un grup nombrós de catalans, exiliats, emigrats, estudiants, s’aplegaven sota l’ensenya unitària de l’Assemblea de Catalunya: homes i dones de totes les edats, des de vells combatents de diversos partits d’esquerra que malgrat un passat de relacions molt difícils donaven suport a la nova plataforma de mobilització i unitat democràtica de l’Assemblea de Catalunya, fins els més joves estudiants acabats d’arribar de Catalunya, per efectuar els seus estudis o escapats de les grapes de
Me’l presentà Romà Planas, el gran i enyorat amic, que és un dels protagonistes, potser el central, de tot el que narra Castanyer en aquest llibre de records i recapitulacions. Romà Planas, el company de totes les iniciatives, de totes les generositats, injustament mort pocs mesos després de ser elegit alcalde de
En el frontispici d’aquest llibre hi trobareu una citació de Marsillach. Diu així: “Sóc molt millor amic quan els meus amics perden que quan els meus amics guanyen“. Puc donar testimoni que aquesta frase representa, de manera exacta i fidel, el tarannà constant d’Àngel Castanyer.
Devot de l’amistat, l’autor ens diu en aquest llibre que “considera un privilegi haver tingut l’ocasió de conèixer aquells homes“ amb els qui compartí l’enyor, les amargors, la ràbia i les esperances d’un llarg exili.
Raimon Obiols.
[1] Amb l’abrogació del decret franquista que “feia desaparèixer”