Forges El País
Justícia divina
juny 29th, 2011Dedicatòria
juny 27th, 2011Els qui em fan el gran plaer de seguir els meus escrits en aquest bolg, no ignoren la consideració poc positiva que me mereix -a Espanya sobretot- la religió catòlica; no tan sols històricament, sinó en el present, i desgraciadament per molts anys encara, em temo, en el futur.
Desprès de molt de molt de temps fora del meu poble, enguany uns amics m’han presentat el capellà de Foios i com vam tenir ocasió de parlar de les meves memòries que arranquen al poble de la postguerra, vaig prometre regalar-li un ejemplar del llibre. Mossen Vicent, segons em diu la gent té un taranná democràtic , molt diferent del capellà de la meva infancia Don Eugenio, que apareix a les primeres pàgines del llibre sota aquesta segënt descripció: ” Don Eugenio no era un d’aquells capellans humils i servicials de poble, sinó tot el contràri:procedia de família benestant i encara que una cosa, en principi, no tingui res a veure amb l’altra -per bé que hi ajuda- manifestava un caràcter autoritàri plè de superbia. Coneixia per confessió els secrets de totes les famílies , la qual cosa li atorgava un poder quasi absolut. Regentava la vida espiritual i terrenal de les dues o tres mil ànimes que comptava Foios en aquells temps i tothom, fins i tot els nens, s’havia de plegar a la seva imperiosa voluntat. Era el vertader amo del poble.”
Al capellà actual, a la dedicatòria del seu exemplar li escric aquests mots:
“A mossen Vicent, capellà del meu poble amb qui compartim els valors democràtics de la bona gent de Foios.
Jo també he conegut Quico Sabaté
juny 15th, 2011Els qui hem conegut Quico Sabater hem tingut l’alegria de reconèixer’l en l’excel·lent retrat que en fa Jordi Font a El Periódico i L’Hora sota el títol L‘altre Quico Sabaté, el Quico justament que vaig conèixer,el que havia abandonat la publicitat per animar associacions “espurnejants d’idees”. El vaig conèixer a Comitès 88 on s’aplegarem amb ell i el Romà Planas els amics de Raimon Obiols, candidat a la presidència de la Generalitat a les eleccions de 1988, una campanya per cert de la que van sortir moltes idees entre les quals recordo una sorprenent passejada amb carrosa de caballs i un divertit recorrgut en bicicleta pels barris de Barcelona, recorregut que hem vist reprès en una campanya recent. Aquella gent es prenia la política molt seriosament però ells no, s’ho passaven molt bé i sense tenir les cares transcedentals que veiem avui en dia que volen fer creure que porten el món sobre les seves espalles. De l’article De Jordi Font retindrem unes quantes imatges : : “Hi ha gent decisiva que que no troben gust a mostrar-se: tenen un escreix de pudor. O potser d’una emotivitat desbordant”. ” Quico tenia una febre inventiva, d’un activisme delerós, que l’absorbia per complet i no el deixava temps ni ganes per a estratègies d’acomodació, tan avorrides i sovint tan barroeres. Furgava obsessivament en les interrelacions semàntiques fins a aconseguir autèntiques troballes comunicatives”.
TeniaQuico, diu Jordi Font, la mirada sorneguera de qui endevina tots els trucs, sense que això li prengués la capacitat de compromís ètic i polític, i afegeix que sempre va conservar l’esperança en «la bona gent. Per a l’Obiols, Quico era una alenada fresca, una mirada autèntica i intel·ligent sobre les coses, no gens elaborada intel·lectualment, lluny de qualsevol ortodòxia ideològica, franca i a tocar de la gent”.
Per Font, Quico Sabaté, va ser un creador anònim, un home bo i generós, que va abandonar la seva professió de publicista i va optar per viure modestament, en pau amb si mateix.
“Va plegar de la publicitat, se li havia entravessat, potser perquè la trobava massa engalipadora o perquè no volia promoure coses que no s’acabava de creure. Va optar per un nivell de vida modest, mentre es disposava a servir gratis les causes en les quals creia”.
. I paradoxalment, aquesta actitud desinteressada no es massa ben vista en els partits; deixa en evidència qui va darrere d’una poltrona o d’un interès més material.
Nadal parla clar
juny 11th, 2011Al seu article publicat a als diaris Avui, El Punt i l’Hora Joaquim Nadal Comença per dir amb contundència que posa tots els seus càrrecs orgànics a disposició del congrés del PSC i de la direcció que en surti per ser coresponsable de l’orientació política dels darrers anys. Aquesta decisió es pot interpretar positivament (és una manera d’indicar als altres co-responsables de la gestió de fer com ell, o bé es pot interpretar més negativament si es considera que sembla una astúcia per presentar-se verge a l’altar del Congrès i a més, reservant-se poder escollir la promesa a la sortida de l’Església.
Tanmateix, defugint “d’el·lipsis i els circumloquis” Nadal diu el que pensa : Vol “un PSC compromès solidàriament amb Espanya sense subordinació, amb veu i llenguatge propis”. Nadal no explica que caldria fer per arribar-hi ja que un grup del PSC a les Corts espanyoles que podria ser un dels instruments de veu pròpia, Nadal el refusa. Està clar que es prefereix la intel·lequia del “cafè para todos” d’Alfonso Guerra a la possibilitat de contribuir a iniciar a partir de la renovació del PSC un autèntic PSOE federal . Havent seguit al dia la política des de la transició democràtica no crec que sigui compatible tenir veu pròpia i no donar alguns mals de cap a un PSOE que s’acomoda d’un simulacre de sistema federal. Nadal no vol grup parlamentari propi però reclama “llibertat de vot, en temes catalans, per als parlamentaris socialistes catalans a Madrid”. Ho considera més important que el grup propi que diu haver defensat, sovint, en diferents moments.
Al meu entendre, un dependentista no ha de tenir dificultats per traçar una frontera entre temes catalans i espanyols, un federalista sí, car és una evidència que els temes catalans afecten els espanyols i a l’inversa, els temes espanyols afecten els catalans.
A l’article, Nadal llença una frase d’aparènça contundent, d’aparènça solament : “En la política general espanyola, des del govern o des de l’oposició, ni un pas a Catalunya o sobre Catalunya sense el PSC, ni un pas a Espanya sense el PSOE”. No hi ha un federalista que no pugui estar-hi d’acord però li falta concretar com es pot materialitzar això, tant com si els dos partits són a l’oposició com quan són simultàneament al govern -com ja s’ha produit. Podria haver precisat al meu entendre, que quan els dos partits governen els passos es podran fer mitjantçant relacions bilaterals dels dos governs tal com preveia l’Estatut esmenat. Però seria entrar en concrecions que malgrat que ser el que reclama la gent com demostren les enquestes, és el que defugen en general els polítics.
No sé si es tracta de fer l’ullet als indignats de la Puerta del Sol, de la Plaça de Catalunya o de València però Nadal reclama “més transparència, participació, radicalitat i exigència democràtiques. Ser com som, dir el que pensem, obrir-nos més, abandonar falsos dilemes, evitar l’ambigüitat i la indefinició”. Joaquim Nadal, no és de lluny el sol polític que diu els objectius però no indica com arribar-hi. I és això justament el que troben a faltar els indignats aprovats per un percentatge molt elevat de ciutadans. I per cert, encara no hem vist cap foto de cap polític visitant les acampades.
El dret a indignar-se…
juny 10th, 2011La neteja de la plaça de Catalunya
juny 10th, 2011A la memòria deJorge Semprún
juny 8th, 2011El dia de la mort de Jorge Semprún volem recordar aquest petit text que fa un temps vam publicar.
A Buchenwald no hi havia ocells, la pudor del forn crematori -el primer record dels camps d´extermini que guardava Jorge Semprún- els havia fet fugir. Com pot un historiador fer arribar això? es pregunta l´escriptor.
A la presentació de Relatos de Kolimá de Varlam Shalámov sobre els 16 anys que va passar l´autor en aquest camp siberià de concentració, Semprún ha reivindicat la narrativa com instrument més potent que els llibres d´història per salvar la memòria. I no dubta en afirmar que la ficció ha de reinventar la memòria dels camps “ja que la real, desapareix amb nosaltres”.
La historia de l´exili espanyol i els seus sofriments, bàsicament en Mathausen, encara estan per escriure, ha dit Semprún. “Havien espanyols en la divisió francesa Leclerc, la que alliberà París, i en el tercer exèrcit de Patton, que ens rescatà de Buchenwald; cada esglaó de Mathausen costà la vida a tres espanyols. Tot això va arribant però queda molt per dir i contar”.
I recorda que “la Transició es va fer a partir de l´amnèsia i l´amnistia” i que a Espanya ha hagut 40 anys amb una sola memòria: “sembla que solament hi hagi dret a una, i n´hi ha d´haver dues”.
La renovació del PSC
maig 31st, 2011Des de la seva constitució, podriem distingir en la història del PSC al nostre entendre vàries etapes principals. Un primer perìode, el dels constituents, encapçalat per Joan Reventós i RaimonObiols, amb totes les sensibilitats incloses que va coincidir però amb el triomf del pujolisme. Aquest periode va acabar amb el Congrès de Sitges, el que la premsa va nomenar el de “los capitanes” i on aquest grup va considerar que havia arribat el seu moment de prendre el poder; és a partir d’aquí que es va començar a parlar de les “dues ànimes” del PSC.
No és el sector més catalanista que va trencar la baralla, sinó l’ànima més espanyolista -per dir-ho d’alguna manera- la que va considerar que havia d’imposar-se. Un cop aquest equip al poder, impressionat potser per les seves esponsabilitats o limitacions se’n va anar a Roma a buscar Pasqual Maragall.
A continuació s’obre una nova etapa, la qual, juntament amb el gir cap a l’esquerra de l’ERC de Carod Rovira i amb IC-V, obre les portes de la Generalitat al govern de l’Entesa de les Esquerres batejat per la premsa com Govern del tripartit. Aquesta entesa permet l’accès per primera vegada dels tres partits al govern de la Generalitat.
No cal explicar com va acabar aquesta etapa que tanmateix va possibilitar al primer secretari del PSC José Montilla ser President de la Generalitat. Sense documentació, solament caben especulacions si bé per la gent normal i corrent -els electors- allò que va quedar clar és que la sortida de Maragall del govern català es va produir de mutuo acord i per interès propi, entre les directions del PSOE i del PSC.
També creiem que no cal insistir massa sobre el final d’aquesta etapa en que la direcció del PSC va governar tenint el suport sense falla del sector catalanista , la qual cosa no els va impedir col·lectar a les eleccions del 2010 una derrota electoral sense pal·liatius, derrota ratificada a les municipals del 2011, les dues més severes enregistrades pel PSC des de la seva creació. El sol de la cúpula dirigent que va treure dignament les conseqüències de la primera d’aquestes desfetes, cosa que l’honora, com així també l’honora la seva actitud durant la seva presidencia, és el president Montilla.
d’aquest ràpid repàs dels trenta anys de l’existència del PSC, cadascú és lliure de treure’n les conclusions que li semblin més correctes.
La primera qüestió potser seria de saber si el canvi de direcció del Congrès de Sitges de rresponia a un cavi sociològic intervingut en la societat catalana o va ser degut a l’ambició de la posició que se savia majoritària en el si del PSC. Creiem sincerament que es tractava de la segona interpretació.
Ara bé, han passat trenta anys des de la transició democràtica i la societat catalana no és la de la dècada dels vuitanta ni la dels noranta.Si bé han pogut canviar els ciutadans de les dissept autonomies, com no van a canviar els habitants de la nació catalana, la“causant” del café para todos! d’entrada els joves catalans d’avui han nascut aquí i,en efecte, es pot afirmar que ha canviat la societat catalana en la percepció de la seva identitat; i tot indica que l’actual direcció del PSC sembla no adonar-se’n o no l’interessa adonar-se’n.
I tots sabem que el que es plantejarà al proper Congrès del PSC no va a ser una simple retoc superficial que es pugui limitar a una questió de noms sinó que ha d’anar més enllà. Es tractarà de definir quin és el paper que ha de jugar el partit dels socialistes de Catalunya, el partit d’una societat capdavantera, que disposa d’un dels principals motors econòmics de l’Estat espanyol, per no dir el principal i del qual els joves dels que parlavem en són artícips. Si considerem la governança del món, és fàcil constatar que la influència política de les diferents societats va lligada, es vulgui o no, al seu pes econòmic. A tot el món menys a l’Estat Espanyol i aquest és el drama d’una unitat espanyola mal feta entorn d’uns conceptes històricament retrògrads ja des de l’inici i que s’arrosseguen de generació en generació.
I per descomptat, que no es faci il·lusions la dreta conservadora en el seu intent de dividir els socialistes d’un costat i l’altre de de l’Ebre, dels dos paísos forjats per anys d’una història que tot i éssent dramàtica, ha estat compartida, creant tot tipus de lligams humans, culturals -sí culturals!- entre dues nacions, per altra banda, netament diferenciades. Això sí, si mai hi ha ruptura, aquesta vindrà per l’actitud d’una societat espanyola cada vegada més “nacionalista”, una societat que tot i les iniciatives legislatives dels diferents governs socialistes, no acaba de respondre als canons d’una societat laïca europea moderna, que no arriba a despendres dels seus dimonis, d’un catolicisme integrista d’altres temps, intervencionista en la vida política. La ruptura vindrà més per aquí que d’una voluntat de separació que històricament Catalunya no ha plantejat fins ara amb vocació majoritària. I en aquesta perspectiva és evident que l’objectiu principal del PSC que sortirà del proper Congrès serà de retornar més que mai –no organitzativament, però sí a l’esprit dels seus orígens- i haurà de tenir per tasca ineludible dotar Catalunya de les eines polítiques i econòmiques que responguin a una nació amb el pes éconòmic que té Catalunya en el conjunt de l’Estat. Un Estat que per pròpi interès, hauria de ser el primer en reconèixer-ho i fer de la màxima del que és bo per Catalunya és bo per Espanya sigui una realitat i no solament un eslogan. Cada vegada hi ha més ciutadans a Catalunya que constaten aquest desiquilibri entre el pes econòmic i el pes polític de la nació catalana i no acepten el paper subaltern de Catalunya dins l’Estat espanyol; és una aberració de la història que tard o d’hora s’ha de solucionar, o bé compartint l’Estat en igualtat de condicions o bé separant-se’n. En l’esprit de la Constitució del 79 que parla de regions i de nacions no cabia el contrasentit fins i tot etimològic d’una “nación de naciones”. En aquests últims temps l’Estat espanyol ha anat recuperant en contra de l’esprit de la Constitució, el terreny perdut. Les competències són la xocolata del lloro si resulta que no queden marges pressupostaris i es limita el poder de decisió. No es pot dir , amb trenta anys de pujolisme i de peix al cove que l’evolució sigui culpa la del PSC, però és evident que ens fa falta un altre PSC que respongui a la epercepció dels ciutadans de la necessitat de de més poder per Catalunya en front d’una reacció espanyola disposada a tot menys a perdre’l, a no ser que les circumstàncies l’hi obliguin.
. Seria arriscat posar una data d’inici de l’evolució que constatem però unEstat que acepta que es voti un Estatut en un Parlament autònom, votació ratificada a les Corts Generals i refrendada pels ciutadans, per acabar acceptant el veridicte d’uns quants membres d’un Tribual Constitucional desprestigiat, el menys que es pot dir d’entrada és que això és molt poc seriós. I els socialistas, tan espanyols com catalans, són els primers que n’han de treure les conseqüències.Es tracta d’un Estat que no ha deixat mai de tenir una hitòria de “charangua ipandereta” si no hagués estat, d’altra banda, una història tan tràgica. Tota pedagogia que les esquerres espanyoles deixaran de fer sobre la pluralitat nacional i lingüista del seu Estat, no cap el menor dubte que un dia o l’altre ho pagagarem un cop més tots plegats. Cada vegada són més els ciutadans a Catalunya que han arribat a la conclusió que per realitzar una unió cal ser al menys dos i que si un no ho vol –en aquest cas, els espanyols han demostrat per activa i per passiva que el estatu quo ja els hi va bé, tan difícil i traumàtic és federar dues nacions dintre d’un mateix Estat que una separació pura i dura. Aquesta evolució que constatem al nostre entorn pren el camí de ser imparable. Hi ha indiscutiblement un antes i un desprès de la sentència del Constitucional retallant l’Estatut, i la seva conseqüència, la manifestació del 10 de juliol del 2010 d’un gran nombre de ciutadans que no la varen acceptar ni la retallada de l’Estatut ni les condicions en que es va fer. No és admisible que la propera direcció del PSC pugui deixar en mans de la dreta i dels conservadors com ho ha fet l’actual, un dret democràtic tan elemental com “el dret a decidir que, com les persones, també tenen les nacions. A decidir què? Ja ho veurem! L’error del PSC només s’explica perquè contràriament al que va declarar solemnement el president José Montilla, la preocupació principal de la direcció que ha fracassat sense pal·liatius, no ha estat Catalunya i els catalans.
Canal 9 i TV3
maig 29th, 2011Eliseu Climent i Mercè Teodoro, president i advocada d’Acció Cultural del País Valencià (ACPV), han comparegut aquest matí davant la Comissió de Cultura del Senat, a iniciativa del grup de senadors de l’Entesa, per a presentar el projecte de llei impulsat per la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) “Televisió sense Fronteres”, que va recollir 651.650 signatures, i demanar el seu tràmit parlamentari.
La compareixença s’ha iniciat amb la intervenció del president d’ACPV, qui ha recordat la realitat plurilingüística de l’Estat espanyol i el pes demogràfic de la llengua catalana i la seua vitalitat social, i ha denunciat la marginació que pateix en l’àmbit de la comunicació, amb una presència que no es correspon amb aquell pes i vitalitat social. A continuació, ha resumit la història de TV3 al País Valencià i la situació actual, la qual explica la necessitat d’una solució estable per a garantir la continuïtat d’aquestes emissions així com un marc jurídic per a l’intercanvi de televisions i ràdios en català, com a una forma d’aplicar la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (i així complir amb el compromís contret per l’Estat espanyol com a signatari de la Carta) i també com a via de diàleg territorial, només possible des del respecte a la diversitat.
Que el País Valencià i Catalunya dos països que comparteixen llengua visquin d’esquena l’u de l’altre és indignant i tercermundista!
Imatge emblemàtica
maig 28th, 2011Les escènes d’aquest matí a la plaça de Catalunya no són dignes d’un país democràtic però sí potser emblemàtiques d’un “govern d’ordre”.