Les noves tecnologies

agost 14th, 2012

Els hereus valencians del franquisme, òbviament nacionalistes ultres espanyols, es van inventar a la transició “l’enemic exterior” en la figura de Catalunya amb qui el País Valencià  modern comparteix història i tantes coses, a més de la llengua comuna. I veient aquests dies de vacances les barbaritats que pot arribar a dir la gent sencilla del poble desgraciadament indocumentada, el mal és, que aquests ultres han reeixit el seu propòsit en una part important del poble valencià fins arribar a viure d’esquena els uns dels altres. I com dominen els mitjans d’informació i fins i tot la distribució ( a 7km de València, ni encomanant-lo, puc trobar el meu diari català a causa del distribuidor), l’únic recurs és utilitzar les noves tecnologies, que és el que hem intentat fer des de que hem pogut amb aquest blog, facebook i twitter, tal com recomana l’article NTTi PCC de David Pagès i Cassú publicat al Diari de Girona que us invitem a llegir:

Les noves tecnologies tenen un paper molt destacat de cares a crear, enfortir i trenar més vincles entre els pobles”

DAVID PAGÈS I CASSÚ la crisi ha provocat que moltes persones hagin hagut de “revisar” el seu model de vacances. Una enquesta que apareix aquests dies en el Matí digital dóna els ?se?güents resultats: a) Ens quedarem per Catalunya (66%); b) Com sempre, marxarem (12%) i c) Ens toca treballar, (22%). Una lectura positiva que en podem extreure és la següent: tot plegat ens pot ajudar a conèixer millor els nostres pobles i ciutats.
En aquest article, però, volem parlar de viatges virtuals i del fet que les noves tecnologies tenen un paper molt destacat de cares a crear, enfortir i trenar més vincles entre els pobles que formen els Països Catalans. Heus ací alguns exemples que ho il·lustren.
Enviem, des de Calella, un WhatsApp d’agraïment al periodista menorquí Miquel Àngel Limón pel llibre que ens ha fet arribar sobre Francesc Camps i Mercadal, metge i filòleg migjornenc. Limón, que va resseguir amb detall les estades de Josep Pla a Menorca, ens respon el següent: “A Calella hi ha flaires de Pla, i en els textos sobre Menorca hi ha aromes de Camps i Mercadal, de manera que la coherència hi és plena, a banda i banda de mar”.
Per diverses persones que seguim al Twitter, ens assabentem que a les Illes Balears tiren endavant iniciatives empeses per la societat civil a favor de l’ús i el prestigi de la llengua catalana. Quin èxit que ha tingut i té, per exemple, el lipdub per la llengua, protagonitzat per la gent de Ferreries i que es pot baixar pel You Tube.
Josep Miquel Bausset, monjo de Montserrat d’origen valencià, ens envia un correu electrònic on ens convida a llegir un article seu a l’edició digital del diari Levante, titulat “Pompeu Fabra i el valencianisme de la República”, que tingué un notable ressò. Les edicions digitals dels diaris, com en són d’importants de cares a seguir de prop tot el que succeeix a cada un dels territoris i a implicar-s’hi.
El poeta menorquí Ponç Pons ens diu aquestes paraules, ben escaients: “M’alegra estar al corrent de les activitats que feu per Girona i tenir coneixement que l’arbre de la catalanitat dóna fruits a tot arreu. Això ens ajuda a veure el país en tota la seva amplitud i riquesa i ens dóna arguments i força”.
El patrimoni que els pobles de parla catalana compartim plegats necessita complicitats i connexions si volem que es preservi. No podem viure d’esquenes els uns dels altres. Les noves tecnologies són un dels mitjans que més ens permeten avançar en aquest sentit i concentrar esforços.

Se m’acaben els arguments

agost 1st, 2012

Front al rebrot de nacionalisme espanyol amb l’ofensiva jurídica i populista del PP contra Catalunya i la seua llegua, fent honor a la  condició d’hereus del franquisme, i el mutisme del PSOE,   ja tan sols em queda un argument que m’impideix ser independentista a Catalunya: la unitat en un sol poble assolida pels seus ciutadans, tan autòctons com immigrants que han optat per defensar els seus interessos com a  catalans; això, i la por que en lloc de progressar, l’opció a l’independència trenqui aquesta unitat reeixida que contiueix, des de la sortida del franquisme, la millor garantia de la permanència, ara per ara, de Catalunya.

Al País Valencià, el risc de trencar-se la unitat  del poble valenciá no existeix per la simple raó de que la unitat al P.V.fa temps que es va trencar. La renaixança valenciana, contràriament a la catalana  no va tenir temps va tenir temps  a  finals del segle XIX, inicis del XX de forjar armes per defensar-se de l’assimilació espanyola.  Durant la dictadura  molts valencians es deixaren “colonitzar” per la immigració en lloc, no de fer al revés, sinó de ser capaços d’integrar-la a la seua cultura.  I foren  ells els que s’integraren a la castellana. I molts abandonaren la seua llengua parlada per 10M de ciutadans a Europa.

Així és que  de la mateixa manera que aquests valencians prefereixen amb les cartes trucades per les armes i no amb tota legítimitat democràtica,  ser súbdits provincians d’un Estat amb totes les deficiències i macances cíviques, democràtiques , culturals i estrcturals com l’espanyol, jo em considere amb el dret d’obtar pel meu país, el País Valencià, amb llengua, lleis i cultura pròpia. Uns drets arrebatats per les armes  per dos cops consecutius amb  tres segles de distància.

Alguns potser podran dir  que prefereixc ser cap de ratolí que cua de lleó, suposant que Espanya amb tantes deficiències i mancances com les que hem esmentat, pugui ser considerada com a lleó. Pot ser sí.

Els  qui van intentar trencar a un moment donat la devallada negativa valenciana va ser el valencianisme repúblicà i desprès de la guerra i durant la dictadura un Joan Fuster, denostat per la dreta del seu país però que permeté reiniciar la remontada  cívica, cultural i avui en dia política. Un Fuster considerat  arreu com un dels més grans intel·lectuals catalans.

Curiosament un valenciá, com també ho foren els Ausíàs March,  Joanot Martorell, Ramon Muntaner o el mallorquí  Ramon Llull .

Catalunya, el miratge de la independència?

juliol 26th, 2012

Donat que la notícia a l’orígen d’aquest article de la premsa d’esquerres francesa ha interesat poc a Espanya i a Catalunya, tampoc a la direcció del PSC ni al seu sector catalanista, ni a Artur Mas   el qual no ha fet massa soroll entorn de la notícia, com sempre més tactista que real,  hem cregut convenient  pels lectors d’un temps d’un país fer una traducció d’aquest article de Stéphane Pelletier, hispanista a la Universitat Paris-Créteil (Upec). A.C.
Libération. 4 avril 2012.

STÉPHANE PELLETIER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En el tumult de la crisi econòmica que castiga Espanya des de 2008, i quan el país vivia en els preparatius de la vaga general del 29 de mars, la notícia ha passat desapercebuda en els medias espanyols. Artur Mas, elegit president de la Generalitat  des de desembre 2010, ha declarat fer de la independència de la seva regió un objectiu polític. A l’ocasió del seu 16 è congrés, Convergència Democràtica de Catalunya (CDC), la formació política que lidera Artur Mas, ha decidit de lluitar per la creació del seu pròpi estat, afirmant sense ambages que la seva vocació és independentista.

 

És cert que està en l’ambient d’aquesta comunitat  autònoma entre les més riques d’Espanya -i que assegura el 20% del PIB nacional- un aire d’independència cada vegada més insistent. CDC caba de passar un cap i aquest canvi d’estratègia política d’una formació fins ara més aviat moderada solament es pot comprendre que a la llum dels sobresalts i contradiccions relacionats amb l’aprovació del nou estatut d’autonomia votat el 2005 pel parlament català( ratificat per 75% dels electors catalans en un referèndum) en 2006 pel Congrés de diputats espanyol. El Partit popular llavors a l’oposició, havia interposat  varis recursos d’inconstitucionalitat contra aquest text davant el Tribunal constitucional que l’havia finalment retallat, refusant el concepte de nació catalana.

 

En reacció a l’amputació del seu estatut, més d’un milió de Catalans havien manifestat a Barcelona en juliol de 2010 als crits de “Viva Catalunya lliure” inclús cridant eslògans anti espanyols com “Espanya, fora!”. Que el sentiment independentista guanya terreny no cap el menor dubte,es pot parlar fins i tot d’un viratge de la societat catalana. Tots els sondejos  i enquestes d’opinió van en aquest sentit. Sobre els 7,5 milions d’habitants d’aquesta regió, entre 30 i 50% declaren desitjar ardentment que Catalunya esdevingui un Estat de dret independenten el si de la Unió europea.

 

El model d’una Catalunya amb  Espanya ha entrat en crisi des de més d’una dècada i els lligams amb Madrid no paren de distendre’s. La qüestió que sempre es posa és: fins on anirà squesta distensió? Des del principi de la crisi, molts Catalans són independentistes per raons econòmiques perquè desitgen  beneficiar-se d’una real autonomia fiscal com la del País basc, la sola autonomia a recaptar directament els impostos.

 

L’afirmació del “fet diferencial” a l’àmbit cultural, (Catalunya no és Espanya, la seva llengua, la seva història i la seva cultura no són les mateixes, etc.) no data d’ahir però el fet nou és que els sectors moderats del catalanisme polític assumeixen ara obertament les seves intencions independentistes articulant-les a una crítica acerba de la distribució regional de les riqueses en el país. Els Catalans pagarien massa i Espanya, aquesta madastra, no els retornaria que molt poc en contrapartida. La lògica independentista a fortiori condueix a recusar la lògica de l’igualtat dels règims d’autonomia.

és bé perquè el sentiment d’une sangria practicada per Madrid sobre la seva economia progressa en la població catalana, que el discurs independentista pot afirmar-se en alguns partits nacionalistes. La recuperació política de l’independentisme per una part del centre dreta al poder en Catalunya ( gràcies a una sèrie de pactes passats amb el Partit popular) pren en compte una realitat tangible, el somni que acaricien varis centenars de milers , inclús milions de Catalans, d’una nació independent. Sense voler comparar, es pot pensar en les tensions que existeixen en Belgica entre Flamencs i Wallons o a la temptació independentista que afecta Escocia. Tanmateix l’horitzó d’un Catalunya independent sembla llunyà i Artur Mas i companyia entretenen una ambigüitat molt política no prenent cap mesura concreta que consistiria en fixar un calendari per organitzar l’autodeterminació.

En fi o sobre tot, la urgència per Catalunya està en la reducció de seu imprtant déficit i la severa política d’austeritat portada per la Generalitat d’Artur Mas ocupa molt més les espirits del Catalans que una hipotética independencia. Amb això Catalunya no es diferencia massa de les setze  altres comunitats autònomes d’Espanya i el seu destí encara està lligat a aquesta.

Tasca cultural catalana

juliol 23rd, 2012

Llegiu, sobretrot els joves i ensenyants aquest article d’Antoni Porcar Candel publicat al  setmanari valenciá EL CAMÍ el 10 de juny de 1933; una petita mostra  del que  el cop d’Estat franquista és va emportar. La reacció espanyola ja sabia ben bé el que es feia  i desprès de la seva victòria va deixar un desert cultural que els seus hereus al País Valencià han continuat inexorablement. Actualment però, un nou renaixement està sorgint gràcies justament a la joventut i els ensenyants que mai han acceptat la indignitat a la que els ha volgut condemnar el franquisme. En aquells tanys trenta la reacció va poder subjugar l’Espanya profunda però no Catalunya ni el País Valencià que van resistir fins al final. Avui els hereus del franquisme tampoc podran amb Catalunya, i el País Valencià s’ha posat en marxa per retrobar el camí.

Per la nostra part a l’article hem remarcat  tres punts : la modernitat de la proposta pedagògica per l’època, la normalitat de la vida durant la República amb viatge a Montserrat inclòs que xoca amb el clima subversiu descrit  a posteriori per la dreta per justificar la injustificable guerra.  I finalment la alusió al  futur estatut del País Valencià que a causa de la guerra no arribà a temps a ser votat i poder-se beneficiar, entre d’altres, de l’experiència pedagògica catalana.                        

A.C.

 TASCA CULTURAL CATALANA

Antoni Porcar Candel . El Camí, Juny 1933

Catalunya continua demostrant com sempre la seua preocupació i cura per totes les activitats que signifiquen un conreu més o menys intens de les coses de l’esperit.

Aquest  any s’ha organitzat i portat a fi un curset de perfeccionament pels mestres d’escola, que ha sigut una cosa admirada i apreciada en tot sentit pels que hem tingut la sort de concórrer. Un equip de trenta dos mestres i mestresses han estat elegits per la Generalitat per poder assistir a l’esmentat curset. Aquesta ha assignat una subvenció als cursetistes (deu pessetes diàries, més despeses de viatges) durant vint dies i s’ha enviat als pobles un substitut, també pagat pel seu compte. Durant Aquests dies d’estada en la gran capital mediterrània  han tingut ocasió de copsar un niu tan gran d’impressions afalagadores que podrien donar lloc a una sèrie de comentaris. Procurarem doncs donar un xic resum de lo fet, el que vindrà a ser com una petita, feble i ràpida espurna comparat amb el foc encès -constant i pletòric- en una de les moltes institucions catalanes que a hores d’ara són ja l’admiració  del món cult.

Per donar lleuger compte de les interessants activitats desenvolupades, ressenyem a continuació el pla de treball portat a fi a l’Escola Normal de la Generalitat:

Dilluns i dimecres  curset sobre mesura del treball escolar. Problemes principals de la teoria del coneixement. Conversa pedagògica. Biblioteca. Música, dibuix, realitzacions o formació domestica. Català o literatura catalana (especialment de la renaixença ençà).

Dimarts i divendres:  Nois difícils. Biblioteca. Metodologia de la Història. Conversa pedagògica. Visita conduïda (monuments, fabriques, etc.)

Dijous i dissabtes: Biblioteca. Metodologia de la Física. Ètica dels valors. Conversa pedagògica. Visites a escoles i altres centres docents.

Aquestes conferències han estat donades pel següent professorat: Srta Comas i senyors Galí, Roura, Santaló, Salinas, Frígola, Piñol, Visa, Costal, Trigo, Torroja, Salonic, Sanz, Vila i Maluquer. Tots ells s’han esforçat per arribar en llurs explicacions al fons de la nostra anima, ajudant-nos per a la captació de nous ideals.

Durant la visita col·lectiva feta a l’il·lustre President de la Generalitat se’ns varen proporcionar localitats per assistir al Teatre Liceu, al Parlament català i dos autobusos per poder fer una excursió a Montserrat.

Ademés varem celebrar el centenari de la Renaixença amb la intervenció de l’egregi poeta Carles Riba, dels alumnes de l’escola, de l’Orfeó de la mateixa i de l’il·lustre Conseller de cultura, senyor Ventura Gassols, el senyor Rector de la Universitat, doctor Serra Hunter ens va donar l’últim dia del curset una esplèndida conferència que ens va permetre comprovar la seua gran personalitat dintre del món filosòfic.

L’amabilitat i l’esperit de companyonia trobats en el professorat d’aquesta Escola Normal, a l’ensems que l’orientació de caire tan modern i científic donat a les ensenyances, ens han fet pensar més de quatre vegades si és que ens trobàvem estudiant en una universitat anglesa o lalemanya.

Ja tornem a romandre a l’isolat poblet rodejat de rocs i muntanyes coronades de blanques i quasi perpètues neus. Pero l’haber assistit  a l’esmentat curset i el viure amb tanta joia i intensitat la vida de la grandiosa capital han fet el miracle d’aconseguir que ens trobem ara menys sols dintre de la nostra acostumada soledat. És que esta inquietud espiritual aconseguida ens fa que pensem i meditem alguna cosa sobre lo vist i plasmat, i açò ja és un motiu per trobar-nos com si diguerem renaixcuts dintre del nostre propi jo.

La futura Generalitat Valenciana tindrà un punt ferm i lluminós que li pot servir de guia, en obra de cultura , dintre la natural inseguretat dels seus primers passos.

Antoni Porcar Candel 

 


La qúestió territorial espanyola

juliol 18th, 2012

 

Diu Josep Ramoneda rotundament en el seu article Tornar la paraula a la ciutadania, que “L’Estat de les autonomies està esgotat. Ja ningú creu en ell”.  (…) que està amortitzat, no ha resolt el problema pel al qual va ser creat -la inserció de Catalunya i el País Basc a Espanya- i ha creat enormes bosses de poder corporatiu i clientelar.  Considera que “l’Estat de les autonomies ha donat recer a una versió postmoderna del vell caciquisme”, i a més pensa que “ l’eterna cançó federalista no ha passat mai d’un eslogan.

Segons ell, al PP creuen que ha  arribada l’hora de la re centralització, i el País Basc i Catalunya, es miren  cap  la  independència.

En el seu article  Ramoneda diu també que “un govern que renega de les seves promeses en set mesos, s’ha de sotmetre al control democràtic, tornar als principis bàsics de la democràcia. (…) tornar l’última paraula als ciutadans”.

I en l’eventual consulta creu que “ l’Estat autonòmic també ha de passar per les urnes”.  El problema, per ell,  ja no és el pacte fiscal del qual vaticina un fracàs anunciat. I com molts ciutadans  creu que “ja no es pot entretenir el personal uns anys més amb aquest esquer, i CiU seguir guanyant eleccions amb l’eficient ajuda del PSC. Catalunya, sentència, “ gesticula molt però mai dóna cap pas”.

No és el primer article òbviament, on es parla de la qüestió territorial espanyola, de centralisme, federalisme o independència. Evidentment, no és a intel·lectuals com Josep Ramoneda a donar solucions o formular  propostes concretes, sinó als polítics. Fa uns  dies, en l’acte organitzat per Nou Cicle, Raimon Obiols va intervenir per dir que la solució per Catalunya existeix. I una solució que evitaria la confrontació entre federalistes i independentistes que de produir-se seria mortal per Catalunya. La solució existeix en el marc d’Europa, en l’Europa de les Regions de la qual també n’han parlat d’altres polítics, en particular Pasqual Maragall. Obiols va precisar que els drets i deures d’una eventual nova regió ja estan formulats i consignats en la constitució de l’Estat del Sarre, avalada per dos grans Estats europeus, França i Alemanya. La nova  regió europea comprendria com nus central Catalunya; però es parla també  d’Aragó, Andorra, Roselló i, les Illes i per què no, delPaís Valencià, i hauria d’obtenir l’acord i estar avalada per França i Espanya –d’aquí la dificultat.

Els uns per poc, i els altres per massa, el cert és que d’aquesta possibilitat ja no se’n havia parlat més fins que Obiols la recordés l’altre dia.

Entre les  idees que es barallen, totes més difícils d’aconseguir les unes com les altres, n’hi a una de la que sempre m’ha sorprès que ningú en parli desprès de trenta anys de democràcia i amb unes  circumstàncies actuals més favorables que mai. Seria  la solució que s’hauria d’haver imposat a la mort de Franco: realitzar un Estat modern, democràtic i responent a la situació real d’aquesta pell de brau.

És a dir, un estat plurinacional i plurilingüístic, constituït per les nacions amb llegua pròpia federades  a una Espanya a la qual s’adheririen solament aquells territoris que ho desitgessin i que s’organitzaria com ho entengués, centralitzada o amb un un esquema descentralitzat per a les regions. Esquema real al segle XXI difícilment realitzable… sense un gran coratge de tots plegats.

 

De cara a les primàries

juliol 12th, 2012

Estic segur  que els socialistes espanyols, com bons socialistes són defensors, i ho han demostrat sobradament, dels drets  de les persones. I estic convençut també que  en el seu conjunt es troben bé en la seva condició d’espanyols i com és legítim i natural quan es disposa d’un estat, no tenen  problemes d’identitat ni de pertinença. La noció de pertinença és deguda , a més de moltes raons,  a sentiments  i drets que tenen les persones i també els pobles i, en aquest cas, els drets són drets col·lectius.  A més, en el cas dels socialistes i de  les esquerres en general,  aquests drets col·lectius són principis que figuren inclús en els estatuts fundacionals dels seus partits en un apartat que parla del dret dels pobles a disposar d’ells mateixos.

Els partits de dreta, els de la gent en general ben estant,  no és que no tinguin sentiments, en tenen en particular un de molt arrelat -ells sabran per què!- el sentiment religiós. Però sobretot tenen un sentiment que eclipsa tots els demés que és l’afany del profit que generalment ofega sentiments i principis.

Que la dreta espanyola, o catalana o turca, sigui nacionalista no ha d’estranyar a ningú; si gratem bé  sempre hi trobarem un interès econòmic a més d’ un factor de dominació política sobre uns altres individus o col·lectius, ja siguin grups ètnics o altres nacions.

A la sortida del franquisme el socialisme català i els socialistes espanyols immigrats a Catalunya per raons econòmiques van saber trobar la manera d’unir-se i crearen el Partit dels Socialistes de Catalunya o PSC, i ho feren sota la bandera del socialisme i del catalanisme. Un catalanisme que durant la República va fer seu el moviment obrer, des del POUM als comunistes del  PSUC amb Joan Comorera.  Els anarquistes no foren catalanistes a nivell de la Confederació, però cal constatar que a les sigles CNT hi a la N de  Nacional (espanyola, per descomptat, ells tan internacionalistes!) Tanmateix els anarquistes catalans foren catalanistes a nivell personal, ( Tots els que vaig conèixer a París eren catalanistes, Joan Ferrer que epublicava Solidaritat Obrera, Marimón..).

Tornant a la transició democràtica aquesta unió del socialisme espanyol i català, dels Reventós i Obiols va funcionar fins arribar a governar el PSC a Catalunya amb Pasqual Maragall president de la Generalitat. I això, malgrat els esforços inicials del nacionalisme espanyol dels Guerra i &, més preocupats (no solament ells) en salvar “la unidad de “la pàtria española” que de trencar les estructures heretades del franquisme com s’ha pogut constar.

Desprès del fracàs sense pal·liatius dels útims temps cal parlar clar. Al PSC hi ha dues sensibilitats i els temps reclamen l’alternança, una alternança autèntica i no un simulacre, i la situació actual demana tornar a la imatge del PSC que es va mantenir fins que es va trencar al Congrés de Sitges.

D’ençà, tenim un PSC, com l’ha definit algú, amb “una fortalesa interna, de ferro, i una feblesa externa”. I ha arribat l’hora d’ intentar que sigui al revés. I quan més aviat millor. No sé quina és la tecla que s’ha de tocar però les properes primàries no poden arribar sense que la societat catalana no hagi percebebut i no li quedi cap dubte, que el PSC és un partit socialista català subirà no submís al PSOE.

I si aquest intent fracassa que quedi ben clar igualment que la responsabilitat serà d’aquells que s’oposen al necessari canvi d’imatge del socialisme a Catalunya quan ells s’han pogut beneficiar fins al final d’una unitat sense falles i d’una lleial col·laboració.

 

 

 

Àngel Ros, cara i creu

juliol 6th, 2012

Àngel Ros, alcalde  de Leida i aspirant a les eleccions primaries que organitzàra el PSC per designar el seu candidat a la presidència de la Generalitat, acaba de publicar el llibre titulat Àngel Ros Cara i Creu El PSC i la Catalunya que ha de venir.

 

El llibre està escrit per Ignasi Calvo, un periodista de professió, i es compon d’una sèrie de preguntes a les que Ros respon de manera clara i directa .

 

Fet curiós, Calvo el 2007 va ser director de la campanya electoral municipal d’ERC a Lleida. No sé si és degut a aquest fet o a les respostes sense ambigüitat de Ros les que donen al llibre un aire de sinceritat que no se sol trobar  en els llibres de polítics; també potser és degut al fet que Ros, malgrat portar anys de militància política, és d’una generació més jove que la que va protagonitzar els inicis de la transició.

 

Conec personalment Àngel Ros, Lleida 1952) des dels anys 80 quan amb l’Ernest Maragall recorríem Catalunya i mitja Espanya impulsant la informatització dels municipis. Aquesta tasca i esforç per part de l’Administració local  que no van fer altres administracions de l’Estat, com Hisenda i sobretot Justícia, no va ser extranya a la posta en marxa ràpida de les corporacions municipals sortint de la dictadura.

 

Fa poc, vaig escriure un article sobre Ros que vaig titular: Àngel Ros, socialista, catòlic i catalanista, on escrivia: “A més del que diu el titular que encapçala aquest escrit, l’Àngel Ros és un excel·lent professional i un home assenyat”.

 

Avui, el seu llibre  demostra i confirma aquestes dues apreciacions. Àngel Ros presenta un currículum professional impressionant: llicenciat en Ciències físiques per la Universitat de Barcelona. Master en Administració i Direcció d’Empreses (Executive MBA) per l’Institut d’Empresa de Madrid i Doctor en Informàtica per la Universitat Politècnica de Madrid.  Ha estat professor de Física a la Universitat de Lleida i professor d’Enginyeria Informàtica a la mateixa universitat així com a la Universitat Politècnica de Catalunya, la Ramon Llull, i a l’Escola Superior d’Administració i Direcció d’Empreses (ESADE).

 

A l’empresa privada ha treballat cinc anys a San Miguel i nou a Coca Cola com a director de sistemes.

 

Pel que fa a la política, entrà al moviment universitari del PSUC a la dècada dels 70 i milita al PSC des de 1979 on actualment és primer secretari de les comarques de Lleida   i secretari nacional de Cohesió Territorial.

 

És evident que el dia que Ros es cansi de la política o que aquesta es cansi d’ell, no tindrà cap problema per saber on ubicar-se. I això és una basa apreciable de cara a la llibertat d’actuació d’un polític.

 

A la data d’avui el llibre ens mostra un Àngel Ros madur, que sap el que vol, amb una visió clara dels problemes econòmics i polítics actuals, i sobretot com afecten Catalunya.

 

Ros,  com gran part de la seva generació, ha estat marcat dels tres eixos: la lluita per la recuperació de les llibertats democràtiques, la reivindicació de la millora de les condicions de vida de la classe treballadora i la defensa dels drets nacionals de Catalunya.

 

Àngel Ros considera quatre persones decisives a l’hora de fer el salt a les responsabilitats polítiques, i que són els seus avaladors en el partit socialista; a més d’Antoni Ciurana, Pasqual Maragall, Josep Maria Sala, i també Ernest Maragall que com ell mateix diu “a vegades és més Maragall que el Pasqual”. Un altre referent és l’ex alcalde de A Coruña Paco Vázquez del que considera que “sempre ha sabut posar els interessos de la ciutat per davant  les estratègies de partit i harmonitzar el pensament d’esquerres amb el pensament cristià”.

 

En el seu primer discurs com Alcalde de Lleida el 2004, Ros cita el president Josep Tarradellas i Valentí Almirall. El 2007, obté la primera la majoria absoluta, i en la seva investidura cita Miquel Martí i Pol i l’escriptor lleidatà Josep Vallverdú. El 2011, davant la davallada socialista revalida la majoria absoluta i al discurs d’investidura cita solament un polític, el president Maragall que feia 5 anys que havia abandonat la presidència de la Generalitat en les condicions que sabem.

 

Sobre la decisió del president Montilla d’anar al Senat respon: “tinc un respecte profund pel president de la Generalitat ,sigui el que sigui, i per tant no qüestionaré el que faci”. I a la qüestió directa , vostè que hagués fet? Respon,  no menys directament, “Jo no hi hauria anat”.

 

És partidari de primàries, sinó per tots els càrrecs electes, si pels electes municipals de ciutats a partir de 50.000 o 100.000 habitants. Tampoc veu inconvenient que el líder orgànic del partit  pugui ser també el líder social però a una condició, que per triar el líder social ha de participar la militància, simpatitzants i electors, és a dir que s’ha de sotmetre a unes primàries en regla.

 

A una pregunta de Ignasi Calvo, considera que el PSC “encara és a temps de recuperar el reconeixement que es mereix en Pasqual Maragall” pel qual confessa una relació afectiva personal mentre que amb el president Montilla ha tingut, com diu, “una relació més professional”.

 

Àngel Ros no té inconvenient en confirmar que Miquel Iceta el va sondejar per formar tàndem al capdavant del PSC: Iceta, primer secretari i Ros el futur candidat a la presidència de la Generalitat. Oferta que el Mateix Ros dinamità en una entrevista: “és difícil que Iceta i Zaragoza continuïn al nucli dur de la direcció del PSC”. I al XII Congrés oferí el seu suport a Joan Ignasi Elena” per a primer secretari. I la seva opinió  sobre aquest Congrés és que en el nou PSC “no s’han trencat gaires motllos respecte a l’aparell anterior”.

 

També considera  que “s’ha prioritzat en excés el projecte global d’Estat amb el PSOE per damunt de l’interès general de Catalunya”. Per ell, el grup propi és assumible, va en la direcció federalista i és més fàcil d’obtenir ara que no es corre el perill de trencar la majoria que ha perdut el PSOE. Admet que potser es va equivocar amb el pacte amb Manel Bustos. El tema ara està tancat  però al proper Congrés ·tornarà a plantejar la necessitat del grup propi a Madrid”.

 

I passant, fa seva la concepció de Josep Borrell el qual veu els serveis públics com la sanitat i leducació, contràriament a la dreta,  no com una mercaderia, sinó com uns drets.

 

Espanya, Catalunya i Europa.

 

Com a catalans diu, “ens interessa que Europa sigui cada vegada més potent i els estats cada vegada més febles. (…) En una Europa forta amb estats fluixos es pot construir una Europa de les Regions que creu que és un plantejament més pràctic que el discurs independentista. (…) La estratègia clara ha de ser donar més pes a Europa i menys als estats nacionals”. (…) L’encaix de Catalunya  a Espanya creu que només el pot resoldre Europa”.

 

Del pacte fiscal diu que sorgeix en un moment electoral i doncs  que peca de  caràcter conjuntural. El considera  una idea força sense concretar però tanmateix està convençut de la necessitat  de més autosuficiència econòmica i financera i recorda les paraules del president Tarradellas que deia que tenir més autogovern, és disposar de la hisenda i de l’ordre públic.

 

Com a l’especialista que és dona una bona definició de de la nova economia del coneixement: “l’economia del coneixement és posar coneixement a l’economia”.

 

Sobre la prohibició del burca a l’espai públic ho troba innegociable i ho explica: “es tracta d’una qüestió de vulneració de la dignitat de la persona, d’atemptat als drets fonamentals, especialment el de les dones, que la nostra societat ha maldat per aconseguir al llarg dels segles i als quals no volem ni podem renunciar”.

 

Sobre la immigració en general, Ros fonamenta el seu discurs, com ell diu, “en el paradigma de les tres e, escola, empresa i escala”.

 

 

I a la pregunta sobre la cultura  de l’esforç i l’autoritat, la seva resposta és contundent. “l’autoritat i la seguretat que és el valor que es deriva de l’autoritat, s’associen a la dreta quan resulta que són principis que l’esquerra ha de reivindicar amb polítiques clares que reforcin l’autoritat democràtica. Darrere de les polítiques d’autoritat i seguretat hi ha la convivència de les persones i la dignitat de l’espai públic. I aquest és un valor d’esquerres. La dreta pot pagar-se la pròpia seguretat; en canvi l’esquerra necessita la seguretat pública que emana de l’autoritat democràtica.

 

El llibre  acaba amb les creences d’Àngel Ros que considera que “en la vida pública s’ha de donar testimoni de les crences personals”. I a la pregunta, si la religió de cadascú no és una  cosa més aviat interior i privada? Ros com tot al llarg del llibre, rspon de manera assenyada: “Si la religió t’aporta uns principis, uns valors, entenent-los com la pràctica regular dels principis, els has d’exterioritzar. La  virtut seria la pràctica regular dels principis cristians. No puc dir que soc cristià i desprès no tenir un comportament solidari, tot i que d’altres persones arriben a aquestes mateixes virtuts i valors a través d’altres línies de pensament. Però el cristianisme també. No veig malament citar l’origen dels valors o les virtuts”.

 

Amb aquest tema es tanca el llibre, i jo tancaré l’article  citant-me a mi mateix reproduint el final de l’article que vaig consagrar fa poc a l’Àngel Ros:

 

“no arribo a comprendre que homes assenyats i políticament conscients -n’hi han molts com ell- no s’adonin que les religions amb les seves veritats absolutes són un dels factors més importants d’intolerància en el món (i en aquest aspecte, amb l’Estat espanyol  estem servits!)  I amb aquesta ceguesa sobre les religions de les èlites culturals i sobretot polítiques, jo veig , en els sincers com Ros, el veritable mistèri de la fe;  i solament oportunisme en molts altres!

 

.I pel que fa concretament a l’Església Catòlica, amb la potència i influència social que té en el món, resulta estranya la seva impotència davant   les injustícies.

 

Més valdria –i no és una “boutade”-  que tota la seva influència li servis per evitar aquestes injustícies més que a  intentar lloablement a pal·liar-les!

 

.

Espanya

juny 29th, 2012

No ens enganyem, tots sabem que la situació insolvent d’Espanya en tants dominis no ve d’un dia, que ve de segles i que fins i tot al segle XX aquesta mateixa Espanya ha estat capaç de desencadenar una guerra  civil cruel en nom del d’un nacional catolicisme  tradicional amb el fi de combatre les mesures d’una simple república parlamentària que defensava,  fins que va haver de fer front al cop d’Estat,  uns valors   semblants als dels països europeus democràtics  veïns. Un cop d’Estat que va triomfar amb l’ajuda d’Hitler i Mussolini que ja preparaven la II guerra mundial. A la guerra civil va succeir una dictadura  de quaranta anys amb una implacable  repressió que va generar molta por i  sobretot -aquí ve la l’empremta de Franco- unes complicitats que encara duren desprès de trenta anys de democràcia! Allò que va passar fou tan terrible, que s’ha hagut de sacrificar tota la generació que va fer la guerra per intentar reconduir la situació i finalment restablir un règim, si fa o no fa, com el que va liquidar Franco , l’únic dels tres dictadors europeus d’aquells temps que va morir al seu llit. Amb aquesta tràgica història, mig segle de perdut pel país i tornar a començar! I no crec que els espanyols d’avui en dia tinguin plenament consciència de la Història d’Espanya en general i d’aquesta més recent.

 

M’entra vergonya d’haver d’escriure una i altra vegada aquestes coses. Però és que si no es parteix d’aquí – cosa  que no fa avui en dia òbviament la majoria de la gent- no hi ha manera d’entendre la història d’Espanya, la d’avui i la de sempre i els conflictes actuals i les incoherències dels seus governs successius i de tots dels seus tribunals  i poders institucionals que donen ganes de cridar: Ací us quedeu!

 

La Segona Guerra mundial ha vist la derrota del fascisme a tot arreu, a Europa, al Japó, a tot el món! A tot el món, menys a Espanya! I no val a dir que el franquisme no era fascisme pel fet  d’haver-se desmarcat a temps del falangisme i per tenir l’habilitat de quedar-se, de cara als nous temps, solament amb “nacional” i “catolicisme.

 

És cert que Hitler fou vençut, però és impensable que s’hagués pogut erigir en Alemanya un monument com el Valle de los caídos construït pels mateixos conciutadans repúblicans presoners. I és trist de constatar que tant a dintre com a fora, el món hagi acceptat sense més consideracions, recompensar els  vencedors, o com a mínim no oposar-s’hi. Les complicitats a  les que hem al·ludit, tan internes com externes han volgut creure que els republicans enterrats a la cripta sense el consentiment dels seus, avalaven  una espècie de “reconciliació”. I allí queda per l’eternitat,  amb la benedicció de tots, la immensa creu –que és finalment el que compta, encara que siga  a la glòria de Franco- contemplant aquell horror des dels seus 250 metres d’altura! Aquesta societat espanyola va haver de tragar el 1963, 24 anys desprès del cop d’Estat, l’afusellament  de Julián Grimau, per “rebel·lió continuada”.

 

A Xile, els responsables del  cop d’Estat han estat condemnats. A l’Argentina també ho han estat. Únicament a Espanya, no solament no s’ha molestat als responsables, sinó que tot l’aparell de la dictadura, el militar, el policial i el de “justícia” ha passat sense pena ni glòria a “ocupar-se de la democràcia”! I l’únic que ha estat condemnat a Espanya ha estat el jutge Garzón per haver tingut la gosadia de voler  aplicar a la tragèdia espanyola el principi universal de crims contra la humanitat.

 

Molts en aquest país, pensen que aquesta situació és el preu que s’ha  hagut de  pagar per permetre’ns de  retrobar la llibertat i que òbviament una societat no pot estar flagel·lant-se permanentment.

 

Hi estem d’acord,  però això ha de ser  vàlid per les noves generacions que no han participat en res en la tragèdia. Aquells que sense haver-hi participat directament hem viscut mínimament conscients aquest darrer segle de la història d’Espanya,  no podem fer altra cosa que intentar refrescar la memòria, amb l’objectiu únic que aquella tragèdia no es pugui repetir.

però amb tota sinceritat, no veig d’on li ve a la societat espanyola aquest oblit concient de la seva història , a menys de respondre a un patriòtisme primari de “la nación espanyola”, que es manifesta tant a la dreta, cosa  comprensible, com a l’esquerra,  posició molt menys  explicable, contra les nacions i cultures que configuren l’Estat.

Nacionalistes i d’esquerra

juny 25th, 2012

En general la gent  que és d’esquerres,–Ep! en general- ho és perquè a més de pensar en  ells mateixos pensen en els altres . I quan, a més de ser d’esquerra, estimen la seua terra i la seua llengua i  són –no m’agrada malgrat el titular, ni la paraula ni el concepte, nacionalistes- resulta que continuen pensant, amb raó o sense,  amb els demés; en aquest cas amb els drets dels immigrants, ja siguin vinguts d’altres terres de l’Estat  espanyol o de territoris més llunyants.

Bé, tpotser sigui just de reconèixer -ningú és perfecte- que el nacionalisme del que parle no deixa de ser  un nacionalisme interessat en la mesura que és  concient que la força de Catalunya, sobretot a partir del franquisme  resideix en la unitat ciutadana aconseguida pel seu poble, autòctons i immigrats i fills d’imigrats,  i que segons com, es corre el perill de que es trenqui taquesta unitat  i en lloc d’avançar, es reculi!

Cada cop peró, s’axequen més veus  que pensen que això és una espècie de xantatge i que les responsabilitats d’un eventual trencament, d’existir,  seria cosa de dos i les conseqüències negatives també compartides. I les responsabilitats serien d’aquells que  s’ampararien en  lleis discutibles per traïr els principis i la justícia.

Passen els anys i un  va veient com canvia la qüestió social davant l’amplitut d’escala dels problemes que semblen cada cop més llunyants i inaccessibles per la ciutadania i els seus representants amb la mundialització. En la qüestió nacional, és a dir en el dret de les nacions a disposar d’elles mateix, al contràri, un ho veu més a prop , no que sigui més fàcil actuar en qüestions identitàries, però sí amb més possibilitats  d’intervenció.

I  davant les ofensives repetides i els atacs a les llengues minoritàries per part del nacionalisme espanyol, la llegua  del qual  no corre cap perill, cada vegada un es va fent més preguntes, i la primera d’aquestes preguntes és la següent:

_ A veure, tenim el dret els catalanoparlants, no solament a a utilitzar, sinó , vist les circumstàncies, a  defensar la la nostra  llengua minoritària en aquells territoris on es parla, amb tots els mitjans posibles i en particular amb una discriminació positiva i una immersió longüística ?

_ I una segon pregunta:  perquè els nostres drets nacionals i ligüistics han d’estar supeditats a la voluntat dels altres?  A una societat amb la qui compartim l’Estat i  que cada cop  exerceix més el seu poder i imposa el seu nacionalisme.

I finalment arrivem a la tercera pregunta: No està la gent d’aquesta societat que no es priva de donar lliçons de  valors  humans i democràtics i inclús reconeix el dret dels pobles a determinar el que volen ser,  no està profitant oncient o inconcientment una victòria  militar dels seus avant passats  sobre els meus? I si això és així, no es tracta, per part seva d’un simple abus de confiança en els temps en que vivim?

Sí, ja ho sé! No pretenec de refer la Història  i es tracta de política , i de política d ‘avui, de la convivència de la gent ad’avui i en les circumstàncies actuals d’una nació i una gent que se sent dicriminada pel poder espanyol. La llengua cespanyola, avasalladora a Catalunya i no parlem del País Valencià, té els seus drets  reconeguts i els individuals dels castellano parlants, garantits;  (sobre 7 milions  d’habitants, a Catalunya solament s’han interposat  5 demandes d’ensenyament en castellà!). La resta és agitació política del nacionalime espanyol.

I justament, parlant de convivència,  la ciutadania d’esquerres de la que parlem  i que s’està fent, tant a Catalunya com al País Valencià la sèrie de preguntes que hem esmentat, ha donat en el passat llunyà  i més  recentment durant la transició democràtica, més proves de cordura,  de tolerància i esperit democràtic que tota “la nació” espanyola en tots els seus segles d’existència!

I hem de trobar el moment i la forma de resoldre civica i políticament  d’una vegada per totes, un problema enquistat en aquest malaguanyat Estat que no vol deixar de ser allò que ja no pot ser.

Segon exili d’Azaña

juny 18th, 2012

Que el bust del “Parlamentari més brillant de la Espanya del segle XX”, president de la II República espanyola i prestigiós  intel·lectual, sigui relegat junt a una porta que condueix als lavabos d’un edifici administratiu i sense cap placa que indiqui la identitat del personatge, en lloc d’exposar-lo on estava des del novembre de 2011 , en el saló més noble del Palau del Congrés dels Diputats, és una operació mesquina que hauria d’ofendre, en primer lloc,  si tinguéssin un mínim de principis ètics, els nacionalistes espanyols, aquells que sempre tenen la paraula Espanya a la boca. Que aquest comportament lamentable sigui iniciativa dels nostàlgics franquistes del PP, el catolicisme del qual no els impideix que setanta anys desprès del final de la guerra incivil encara siguin reticents a treure  els cossos dels vençuts de  les fosses comunes, no és d’estranyar. Com tampoc ha d’estranyar que  els altres “bien pensants” de CiU, hagin votat a favor del trasllat del bust d’Azaña. Però que els socialistes espanyols i per més inri a través de la diputada Teresa Cunillera, hi hagin donat el seu suport, és  la gota que fa desbordar el got. En quin món viu aquesta gent? Indiscutiblement en el seu! Ells, i amb ells alguns pensaran que, pels temps que corren, aquest incident  és exactament, això, una gota!

Però mireu com són les coses, com  n’hi  ha  i n’hi han hagut tantes de gotes, que una més, aquesta sense cap necessitat i gratuïta, és suficient per fer dir a molta gent, per dignitat, PROU!! Estem cansats, i sembla que la classe política viu en un altre món i no se’n adoni. Que continuï gestonant les seves petites estratègies,  els seus silencis acomodats i mantmantenint el seu modus vivendi i els seus petits privilegis. La única cosa que ens frena a la ciutadania de canviar de montura –i és trist d’arribar a aquest punt, és el convenciment, no d’ara, sinó de sempre, que aquestes petites misèries són ineludibles a la condició humana i que trobarem els mateixos silencis còmplices i renuncies a tot arreu. El sol refugi o salvació no és de deixar de fer alguna cosa, per petita que sigui, sinó que el que cal és restar fidels amb  convenciment als principis, i evitar de fer  ,  tot allò  que sabem intrínsecament nefast.